‘Bolu Dağı’nda fren tutmadığı için olan kazaların nedeni bakımsızlık’

Anadolu Otoyolu’nda yer alan Bolu Dağı Tüneli’nin çalışma nedeniyle kapalı olması sonucu İstanbul tarafına gidecek olan tüm araçlar, D-100 kara yolunu kullanmak zorunda kaldı. Yolda oluşan yoğunluk nedeniyle dik rampalarıyla bilinen Bolu Dağı’nda, bu ay içinde kamyon yahut TIR’ların frenlerinin tutmaması sonucu 4 farklı kaza yaşandı. Bu kazalarda 4 kişi hayatını kaybetti, 14 kişi yaralandı.

DHA’nın haberine nazaran ağır tonajlı araçların rampa inişlerinde frenlerinin tutmamasının nedenlerini anlatan oto bakım ve mekanik ustası Yavuz Şenol, “Bu formda trafik kazası geçiren araçları, inceleme fırsatı buldum. Bu tip kazaların oluşmasında 2 önemli sorun var. 1’incisi, araçların çok bakımsız olması. Bilhassa ağır vasıflı araçların bütün fren sistemlerinin bakımlarının tam ve çalışır durumda olması gerekiyor. İkincisi ise ağır vasıflı taşıtlara haddinden fazla yük yüklenmesidir” dedi.

‘HİDROLİK SIVILARININ HER YIL DEĞİŞMESİ GEREKİYOR’

Yavuz Şenol, “Özellikle yokuş aşağı inerken kullanıcının ayağı ister istemez daima frendedir. Retarder dediğimiz fren sistemi de devreye girer. Frene bastıkça oluşan bir ısı var. Bu ısıdan ötürü, hidrolik sistemi kaynama yapar. Kaynayan hidrolik geriye yanlışsız kaçar. Bu kaçma sonucunda de fren ana merkezi ve fren tekerler merkezleri ortasındaki hidrolik sıvısı kaynar ve geriye yanlışsız kaçar. Geriye yanlışsız kaçtığında sistem ortasında bir hava oluşur. Bu oluşan havadan ötürü siz frene ne kadar basarsanız basın, frenler tutmaz. Haliyle kazaya neden olursunuz. Araç muayenelerinden öte, araç kullanıcıları kendi kullandıkları araçların frenlerinin düzgün ya da berbat olduklarını bilmektedir. Hidrolik sıvılarının her yıl değişmesi gerekiyor. Fakat en azından 2 yılda bir değişmesini öneririz” diye konuştu.

FREN SİSTEMİNİN İŞLEYİŞİ

Şenol, fren sisteminin işleyişini de anlatarak, “Fren diski ve fren balatası var. Fren diskinin muhakkak bir kalınlık düzeyi var. Bu kalınlık düzeyi düştükçe ısınma artar. Fren balatası da tıpkı formda. İnceldikçe ısı artar. Verdiği ısıdan ötürü, hidrolik kaynar ve üst çıkmaya başlar. Ortada hava oluşur ve bu havayı fren sistemi sıkıştıramaz. ‘Benim frenim boşaldı’ denmesinin sebeplerinden en büyüğü budur. Bir de fren hidrolik hortumlarının makul bir mühletten sonra aşınmasıdır. Güya bir şey sürtmüş üzere damar, damar çatlar. Yokuş aşağı inerken haddinden fazla yükle iniyorsanız, buraya gelen, giden yük ölçüsü artar ve hidrolik hortumlarının patlamasına neden olur. Bu da haliyle frenlerin boşalmasına sebep verir” dedi.

‘VİTES DÜŞÜRÜN’ UYARISI

Yavuz Şenol, ağır tonajlı araçların rampa üst çıktıkları vitesten 2 düşük vitesle rampa aşağı inmeleri gerektiğini, ayrıyeten araçların mümkünse dinlendirilmesi gerektiğini belirterek, “Sonuç olarak ‘Frenim boşaldı, kaza yaptık’ üzere cümlelerin sonunda ana neden bakımsızlıktır. Çok frene basmak da bunu tesirler. Çok frene basmamak için rampa üst kaçıncı vitesle çıktıysanız, 2 vites düşük olarak inilmesini tavsiye ederiz. Bu sayede tüm yük, frenlere verilmez. Ayrıyeten tüm yükü frenlere vermek yanlıştır. Rampa üst 5’inci vites ile çıkılmışsa, rampa aşağı 3’le inilmesini tavsiye ederim. Hele ki yüklü bir biçimde iniyorsanız. Kesinlikle belli bir mühlet rampa aşağı iniliyorsa, örneğin 10 kilometrelik bir aşağı rampa var, 3 ya da 4 kilometre sonra arabayı müsait bir yere park edip, 15-20 dakika dinlendirirsek, bu türlü bir durumla karşı karşıya kalınmaz” diye konuştu.

(DEMİRÖREN HABER AJANSI)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir